ΑΡΘΡΑ, ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ, ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ, ΣΧΕΔΙΑ ΔΡΑΣΗΣ

Δευτέρα 2 Νοεμβρίου 2015

ΔΑΝΕΙΣΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ


Δεν πρέπει να διδάσκουμε στα παιδιά τα μεγάλα βιβλία,
 πρέπει να διδάσκουμε την αγάπη για το διάβασμα.


Με κίνητρο τα λόγια του B.F. Skinner, 1904-1990, Αμερικανού ψυχολόγου, οργανώσαμε στο σχολείο μας τη δανειστική βιβλιοθήκη.
Από τις αρχές του Οκτώβρη επιλέξαμε με τα παιδιά τα βιβλία που θα βάλουμε στη βιβλιοθήκη.


Αρχικά διαλέξαμε βιβλία με εύκολες έννοιες, προκειμένου τα νήπια να αγαπήσουν τη διαδικασία του δανεισμού  και της ανάγνωσής τους.
Οι γονείς διαβάζουν τα παραμύθια και τα παιδιά γράφουν στο φύλλο εργασίας που τους δίνεται στοιχεία του βιβλίου, όπως τον τίτλο, το όνομα του συγγραφέα,την ημερομηνία ανάγνωσης.....
Στη συνέχεια ζωγραφίζουν ότι τους εντυπωσίασε στο βιβλίο που διάβασαν. 
Επιτυγχάνουμε την εξάσκηση της γραφής και την ελεύθερη έκφραση.



Παραγγείλαμε τσαντούλες δανεισμού με το λογότυπο του σχολείου,



για να μάθουμε ταυτόχρονα ότι πρέπει να προσέχουμε, ώστε να μην προκαλέσουμε φθορές στα βιβλία μας
και θέσαμε τους κανόνες δανεισμού.
Ετοιμάσαμε τις  ατομικές ταυτότητες δανεισμού
και το παιχνίδι ρόλων ξεκίνησε.
Κάθε Παρασκευή, επί ένα μήνα 2 παιδιά θα είναι οι βιβλιοθηκονόμοι
και κάθε μήνα τη θέση τους θα παίρνουν άλλα 2 παιδιά.  




Υποχρέωσή τους είναι να παραλαμβάνουν τις ταυτότητες δανεισμού και να καταγράφουν στο φύλλο δανεισμού το βιβλίο που παίρνει το κάθε παιδί.





Κάθε Δευτέρα
 κατά την επιστροφή του βιβλίου στη βιβλιοθήκη το παιδί-δανειστής 
θα επιστρέφει το βιβλίο,
 θα παίρνει την ταυτότητά του και
 θα υπογράφει το φύλλο επιστροφής.
Όταν συγκεντρωθούμε στη γωνιά μας όποιος θέλει μας διηγείται το βιβλίο που διάβασε,
Την επόμενη Παρασκευή προκειμένου να δανειστεί άλλο βιβλίο θα πρέπει οπωσδήποτε να έχει μαζί του την ταυτότητα δανεισμού.
Έτσι καλλιεργούμε την υπευθυνότητα και την ανάληψη ευθυνών. 


Στη γλώσσα τα παιδιά κάνουν τις πρώτες τους αναγνωστικές προσπάθειες
αφού πρέπει να ξεχωρίσουν σε μια λίστα καταγεγραμμένων βιβλίων τον τίτλο του δικού τους βιβλίου.
Οι βιβλιοθηκονόμοι πρέπει να το διασταυρώσουν και να το επιβεβαιώσουν προκειμένου να παραλάβουν το βιβλίο
αφού πρώτα ελέγξουν για φθορές. 
(Καταφέρνουμε με τον τρόπο αυτό, τα νήπια να αναπτύξουν μια υπεύθυνη στάση απέναντι στα βιβλία).

Εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους με νέες λέξεις
δανεισμός,δανειστική βιβλιοθήκη, βιβλιοθηκονόμος, ταυτότητα δανεισμού....

Στα μαθηματικά μετρούν, αφαιρούν, κάνουν αντιστοιχίσεις:
επέστρεψαν τα βιβλία ... παιδιά
ταυτότητες είχαν .... παιδιά
άρα δεν επέστρεψαν .... παιδιά
δεν είχαν ταυτότητες... παιδιά

Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι επιλέγουν μόνα τους τα βιβλία,
ανάλογα με τα ακούσματα που έχουν από τις διηγήσεις των συμμαθητών τους.
Συχνά παρατηρείτε το φαινόμενο κάποιο παιδί να πάρει και για δεύτερη φορά το ίδιο βιβλίο 
και το κάνει για πολλούς λόγους.
Ας μη ξεχνάμε όμως ότι πολλές φορές 
τα καλύτερα βιβλία είναι εκείνα που μας λένε αυτά που ήδη ξέρουμε.